Beautiful South Thailand

4 juli 2016 - Ko Lipe, Thailand

Lieve allemaal,

Na onze reis door Myanmar waren we toe aan wat rust. Gelukkig stonden een aantal Zuid Thaise eilanden op de planning, perfect om het even lekker rustig aan te doen! Reizen is erg leuk, maar het kan ook erg vermoeiend zijn, vooral als je snel wilt reizen. Weinig slaap, veel op pad en steeds weer verder moeten hakt er na een tijdje toch aardig in! De eilanden in Zuid Thailand zijn de ideale plek om de batterij weer even op te laden.

Het eerste eiland dat we hebben bezocht is Koh Tao. Koh Tao is dé place to be in Thailand als het op snorkelen en duiken aankomt. Alex heeft van deze gelegendheid dan ook gebruik gemaakt en heeft twee fundives gemaakt. Daarnaast werd er ook veel gesnorkeld, de onderwaterwereld is hier prachtig! Een erg leuk eiland met een gezellige sfeer waar we een paar dagen hebben genoten van zon, zee en strand!

Vanuit Koh Tao zijn we verder afgereisd naar het zuiden van Thailand met als bestemming: Khao Sok National Park. Hier is een van de oudste regenwouden ter wereld te vinden en het park is met een oppervlakte van 739km2 erg groot. Het hoogtepunt van ons verblijf hier was de tweedaagse jungletrekking door het park met een overnachting in een drijvend hutje op het Cheow Lan meer. De nacht en ochtend voor de trekking was het erg slecht weer, maar dat mocht de pret uiteraard niet drukken.

We werden naar een kleine haven gebracht en vanuit hier zouden we het park binnenvaren. Al snel na vertrek werden we getrakteerd op prachtige uitzichten. Het water was helder blauw en overal om ons heen werden we overschaduwd door gigantische karstheuvels. Na een klein uurtje varen kwamen we aan bij onze slaapplek, de drijvende hutjes midden op het meer. De hutjes waren een stuk luxer dan we hadden verwacht. Er was zelfs elektriciteit en een eigen badkamer met een lekkere douche! Na een duik te hebben gemaakt in het meer was het tijd voor de eerste trekking. Tot dusver waren de weergoden ons gunstig gezind, er was nog nauwelijks een druppel uit de hemel komen vallen! We werden echter wel gewaarschuwd dat we nat zouden worden in de grot die we gingen bezoeken, maar dat zal wel meevallen, toch? Het was geen zware trekking, maar wel een bijzondere. De jungle hier was anders dan we tot nu toe gezien hadden. Er was nauwelijks sprake van paden, er moest door rivieren gewandeld worden (vaarwel droge schoenen en sokken) en de jungle was ongerept en zat vol met dieren. Na een klein uurtje lopen kwamen we aan bij de grot waar de gids ons over had verteld. Het was echter niet zomaar een grot, maar een grot waarin je tot je nek in het stromende water stond! Het was ondertussen stevig gaan regenen, dus vanwege de veiligheid mochten we van de 200 meter maar 100 meter de grot in. De weg door de grot was soms best pittig, er stond en sterke stroming en er moest aardig wat geklauterd worden. Het was een hele leuke ervaring, zeiknat kwamen we met z'n allen de grot weer uit!

Nadat we allemaal waren opgefrist, droge kleding aan hadden getrokken en een hapje hadden gegeten stond er in de avond een nachtsafari met de boot op de planning. Gewapend met een aantal zaklampen waren we klaar om de wilde dieren te gaan spotten. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan en vooral in het donker is het ontzettend moeilijk om iets te zien. Gelukkig hadden we een erg ervaren en enthousiaste gids bij die ons wel een handje wilde helpen. Met zijn hulp hebben we een mouse deer, vuurvliegjes, een uil en aapjes gezien. Eenmaal terug bij de huisjes bleek de andere groep helemaal niets gezien te hebben!

Ook in de vroege ochtend stond er weer een boot safari op de planning om wildlife te spotten. Dit keer waren de dieren iets makkelijker om te zien. We hebben vele aapjes door de bomen zien slingeren, roofvogels en tropische vogels zien vliegen en (ja eindelijk!) een wilde neushoornvogel gezien! Niet alleen de dieren maakten de boottochten zo bijzonder. De serene rust, de geluiden van dieren in de jungle en de opkomende zon creëerden een unieke sfeer.

De tweede en tevens laatste trekking had wederom een grot als eindbestemming. Om deze grot te bereiken moest eerst een flink stuk geklommen worden. Vergeleken met de voorgaande trekkingen niets nieuws, al had een groot deel van de groep het er toch vrij lastig mee. Deze grot lag goed verstopt in de jungle, dit keer zonder nattigheid binnenin! Al snel nadat we de grot binnen waren gelopen, bleken we niet de enige aanwezigen te zijn. We kwamen gigantische spinnen tegen, maar ook slangen! Deze wilde dieren zitten hier uiteraard niet netjes achter glas, zoals we in dierentuinen gewend zijn. We waren in hun territorium, een onwerkelijk maar heel gaaf gevoel! Eenmaal terug uit de jungle was het tijd om te lunchen, om vervolgens weer terug te keren naar ons guesthouse. Na een heerlijk warme douche doken we in bed, want we zouden al weer vroeg doorreizen naar het eiland Koh Lanta.

Koh Lanta is een groot eiland en via een brug verbonden met het vaste land. We hadden verwacht witte stranden met helder blauw  water aan te treffen. De werkelijkheid bleek echter anders. De hoge golven maakten zwemmen vrijwel onmogelijk en ook de stranden lagen vol met afval. Gelukkig heeft Koh Lanta wat meer te bieden en hebben we besloten 2 dagen een scooter te huren en het eiland wat te verkennen. Het eiland is met zijn dichtbegroeide bossen en rotsachtige stranden wel een erg fotogenieke plek. Op wat aapjes op de weg na is er verder weinig te beleven, dus we waren dan ook wel blij dat we na 2 dagen weer mochten vertrekken.

Met een kleine omweg zijn we vanuit Koh Lanta naar het meest zuidelijke eiland van Thailand gereisd. Koh Lipe is een prachtig bounty eiland met haar hagelwitte zandstranden en helderblauwe zee. Toen we onderweg waren naar Koh Lipe was het erg regenachtig, dit zou wel eens roet in het eten kunnen gooien... Je wilt bij een paradijs als Koh Lipe natuurlijk wel op het strand kunnen liggen! Gelukkig hebben we 3 dagen droog weer gehad met afwisselend bewolking en zon, niets te klagen dus! Koh Lipe is erg klein en daarnaast bezochten we het eiland in het laagseizoen. Hierdoor waren we haast alleen op het eiland en hadden we de stranden helemaal voor onszelf. Vanaf ons hutje hadden we prachtig uitzicht over het strand en de zee die op steenworp afstand lag, niks kon ons verblijf dus nog in de weg zitten! Althans dat dachten we.. Een ongenodigde gast vond het nodig om onze kamer in te dringen. Nee, geen inbreker, maar een RAT! Gaby's grootste angst werd werkelijkheid. De volgende ochtend werden meteen de spullen gepakt en zijn we haastig naar een ander hotel vertrokken.

Fris en fruitig konden we onze reis de volgende dag voortzetten naar alweer het zesde land van onze reis, Maleisië. En hoewel de afstand tussen Koh Lipe en Langkawi maar 60km bedraagt zijn we toch 10 uur onderweg geweest om deze bestemming te bereiken. Boot, bus, boot en heel veel wachten heeft ons uiteindelijk bij het leuke Langkawi gebracht. Hierover in onze volgende blog meer!

Dikke kus,
Alex en Gaby