Homeward bound

17 augustus 2016 - Kuala Lumpur, Maleisië

Lieve allemaal,

Een van de hoogtepunten op Java is een bezoek aan de Bromo Vulkaan. Dit prachtig stukje natuur was bijna aan onze neus voorbij gegaan, omdat kort voor ons bezoek de vulkaan was gesloten vanwege uitbarstingsgevaar. Gelukkig kwamen wij op een gunstiger moment en mochten we de Bromo vulkaan van dichtbij gaan bekijken. Het mooiste moment om deze te bezichtigen is tijdens zonsopgang, dit betekende dus om 3 uur uit de veren! Een jeep bracht ons naar de plek waar je een mooi uitzicht op de vulkaan had. Helaas keek je vooral tegen andere mensen aan, maar door de creativiteit van Alex wist hij zich een weg naar voren te vinden en heeft hij mooie foto's kunnen maken. Onze chauffeur was op de weg terug naar beneden nog zo aardig om bij een ander schitterend viewpoint te stoppen, ook hier keken we echt onze ogen uit!

Nadat de zon was opgekomen was het tijd om een kijkje te nemen bij de vulkaan zelf. De weg naar de vulkaan toe was net zo mooi als Bromo zelf. Je waande je door een buitenaards natuurlandschap, waarin alles grijs zag van de as en je zicht door de mist maar beperkt was tot een aantal meters. De weg naar boven was pittig! Er was nauwelijks sprake van een pad, door het losliggende zand en vulkanische as moesten we een weg naar boven vinden. Echt veilig konden we het niet noemen maar het was zeker de moeite waard! Eenmaal boven keek je uit op het wolkendek en de vulkaan. Het was goed te merken dat de vulkaan nog actief is, de grond trilde, er kwam een donderend geluid uit de krater en er stegen grote rookwolken op. Het was een hele bijzondere belevenis om dit van dichtbij mee te maken!

De volgende dag stond een zwaardere (nacht)trekking richting de Ijen vulkaan op het programma. Om deze vulkaan te bezoeken moet je 1,5 uur bergopwaarts lopen en daarbij kwam nog eens kijken dat we de hele nacht niet hadden geslapen. Bij Ijen is niet alleen het kratermeer een bijzondere bezichtiging, ook de 'blue fire' is zeker een bezoek waard. Dit blauwe vuur wordt veroorzaakt door brandend zwavel op de bodem van de krater. De mijnwerkers steken het zwavel aan om op deze ongezonde manier zwavel te winnen. Dit gebeurd allemaal midden in de nacht, dus dat betekende dat wij om 23.30 bij ons hotel moesten vertrekken om er optijd te zijn. Gewapend met een gasmasker mochten we de diepe krater in om het vuur van dichtbij te bekijken. De lucht sloeg gelijk op je longen bij het af doen van het masker en het was ijskoud, er werd dus flink gehoest en gekucht en uren later hadden we er nog last van. Desondanks was het een bijzonder trekking en een hele ervaring!

Tijdens het plannen van onze reis thuis hadden we ons voorgenomen de laatste 3,5 week te relaxen op Bali, maar al vrij snel kwamen we erachter dat wij dit niet zo goed kunnen. Er is zoveel te zien en we willen ook (bijna) alles zien, dus onze tijd in Bali was alles behalve relax. De 3,5 week was al terug geschroefd naar 6 dagen en in deze 6 dagen wilde we zo veel mogelijk zien! We hebben dan wel besloten 6 dagen een fijn hotel in Sanur te boeken en vanuit daar met de scooter Zuid Bali te ontdekken.

Als eerste stond een rit naar Kuta op de planning. Wij vonden het een vreselijk plek met alleen maar dronken, feestvierende jongeren en straatverkopers die je niet met rust laten. Het Chersonissos van Bali noemde wij het ook wel. Daarna zijn we opzoek gegaan naar wat mooie stranden. We hadden tropische stranden met palmbomen verwacht, maar de stranden waren vooral rotsachtig met wild, helder blauw water.

Ubud zou een van de leukere plekken van Bali moeten zijn, dus ook daar stond een scooter rit naartoe gepland. En of het een leuke plek was! Een gezellig, druk dorpje met tal van tempels, souvenir kraampjes en restaurants. Het bijzondere aan Ubud is dat als je 5 minuten van de hoofdweg afloopt je al tussen de groene rijstvelden staat! Dichtbij Ubud vind je ook het Monkey Forest. In dit stuk natuur leven de inmiddels welbekende makaken. Hier kan je als toerist de apen voeren en er mee op de foto. Hierdoor zijn ze zo brutaal geworden, dat je je spullen goed in de gaten moeten houden want voor je het weet zijn ze er mee vandoor!

Bali is rijk aan tempels en op iedere hoek van de straat vind je wel een tempeltje of een gebedsplaats. Het merendeel zijn hindoeïstische tempels en een paar van de belangrijkste en meest bekende tempels hebben wij bezocht. Hoewel de tempels veel op elkaar leken, maakte vooral de omgeving het bijzonder. Op een klif, in een grot of in een dal, op Bali kun je het allemaal vinden. Onze reis door Bali hebben we afgesloten met een dag aan het mooie strand van Nusa Dua.

Vanuit Bali zijn we afgereisd naar Nusa Lembongang. Dit is een eiland vlak bij Bali waar een echte 'laidback' sfeer hangt. Hoewel het ook hier erg toeristisch is geworden, zijn er nauwelijks auto's, minder mensen en ervaar je een rust die op Bali een beetje verloren is gegaan. De stranden zijn witter en het water is blauwer, maar zeker niet minder wild. Devil's Tear is hier een goed voorbeeld van. Een rotswand waar de meters hoge golven tegenaan slaan en het water alle kanten op vliegt. Bij het dichtbij gelegen dream beach kon je een poging wagen om dit wilde water te trotseren en een duik te nemen, maar na een dappere poging haakte we allebei af en zijn we opzoek gegaan naar wat rustiger water.

Omdat 1.5 jaar geleden bij Alex tijdens een duik zijn trommelvlies is gescheurd en hij ook tijdens de reis hier nog regelmatig last van heeft gehad hebben we besloten het zekere voor het onzekere te nemen en de volgende dag samen te gaan snorkelen in plaats van hij te gaan duiken. De Nusa eilanden staan bekend om hun Manta Bay en Manta Point en eigenlijk was de manta dan ook het enige dat we graag wilde zien! En ja hoor, ook hier waren we weer geluksvogels en konden we de mantas van heeeel dichtbij bewonderen! Bang waren ze zeker niet, ze kwamen zelfs zo dichtbij dat je ze zou kunnen aanraken.

Wat we in Bali hadden gepland, maar er niet van is gekomen hebben we op de Gili Air ingehaald, namelijk relaxen! Er is dan ook niet veel anders te doen, maar dit was absoluut geen straf. De Gili eilanden behoren tot Lombok en zijn absoluut een paradijs te noemen. Helder en rustig water, witte stranden, palmbomen en tientallen restaurants langs het strand, Gili heeft het allemaal. Niet alleen het eiland is prachtig, ook de onderwaterwereld rondom Gili is adembenemend mooi. Slechts enkele meters vanaf het strand belandde je tussen het kleurrijke koraal waar vele tropische vissen en zelfs schildpadden te zien waren, we hebben hier dan ook vooral in het water gelegen! Helaas lijkt er wel een kleine vloek op ons te rusten zodra wij voet zetten op een tropisch eiland. Na eerder al ratten te hebben gehad op Koh Lipe en een gecko nest in Koh Rong Saloem, waren dit keer onze vriendjes: bedbugs!! In ons bed slapen was geen optie meer en verder was alles op Gili Air al volgeboekt.. Er zat dan ook niet anders op dan slapen in de buitenlucht. Voor degene die denken dat backpacken altijd een feest is, op dit soort momenten vervloek je het en kun je alleen maar dromen over je lekkere zachte bedje thuis!

Onze reis zit er alweer bijna op en de tijd is echt gevlogen. De dag dat we afscheid namen van onze familie op schiphol lijkt maar een paar weken terug, maar is toch echt al 6 maanden (!) geleden. Zo aan het eind van onze reis hebben we nog één impulsieve beslissingen genomen en een tour geboekt richting de Komodo eilanden. Deze eilandengroep is vooral bekend vanwege het schitterende Komodo National Park, waar je de gigantische komodovaraan kunt bewonderen. Dit betekende wel 4 dagen en 3 nachten op een boot doorbrengen met als einddoel het zien van deze ''dragons''. De eerste 2 dagen en 2 nachten hebben we eigenlijk alleen maar gevaren, met uitzondering van een aantal stops waarin we konden zwemmen en snorkelen. De dagen duurde lang, maar gelukkig hadden we inmiddels een leuk groepje gevormd waar we deze dagen mee door zijn gekomen. De derde dag begonnen we onze dag vroeg om eindelijk eens goed onze benen te strekken en om van de mooie omgeving te genieten. Na een pittige klim op een van de vele bergen werden we getrakteerd op een prachtig uitzicht!

Nadat iedereen zijn weg terug naar de boot had gevonden stond een van de eerste echte hoogtepunten op het programma, namelijk snorkelen tussen de mantas. Net zoals de gehele tour tot nu toe eigenlijk, was ook dit weer een ongeregeld zooitje. De stroming was enorm sterk, te sterk eigenlijk. Op het moment dat er een manta werd gespot sprong 20 man tegelijk het water in om zich daarna zo snel mogelijk terug te haasten naar de boot. We hebben enkele mantas onder ons door zien zwemmen maar deze bevonden zich vrij diep. Gelukkig hadden wij ze in Nusa Lembongang al van dichtbij kunnen bewonderen! Deze dag hebben wij afgesloten bij Pink beach. Een strand dat door de aanwezige roze korrels in het zand door de zon roze kleurt.

De 4e en tevens laatste dag was het eindelijk tijd voor een bezoek aan Komodo Island en Rinca Island. Op deze eilanden kun je een aantal wandelingen maken waarbij je deze dieren sowieso gaat tegenkomen. Dit bezoek maakte het 4 dagen niet douchen, slapen op een dek, het eentonige eten, ons gejatte drinken, onze vervelende tourgids en onze stomme groep (op ons inmiddels kleine gezellige groepje na dan) het allemaal waard. De Komodovaraan kan wel tot drie meter lang worden en het is daarmee de grootste hagedis ter wereld. Zoals je kunt voorstellen ben je wel even onder de indruk als je deze in het wild tegenkomt. Zeker een kippenvel momentje!

Met het bezoek aan het National Park kwam er ook een einde aan de lange boottrip. We hadden nog nooit zo erg naar een douche en westers eten verlangd en ook het vasteland onder onze voeten voelde heerlijk aan! Het leven op zee is toch niet echt voor ons landrotten weggelegd. Deze bootreis zouden we niet snel weer overdoen, maar al het moois dat we onderweg hebben gezien maakte deze trip het absoluut waard!

Met het einde van deze tour en een 27-urige terugreis richting Lombok is er ook een einde gekomen aan onze lange reis door Zuid-Oost Azië. Wat hebben we ontzettend veel gezien, meegemaakt en ervaren zeg! Als je ons vraagt wat ons favoriete land was? Geen idee... Alles had zijn charmes en was op zijn eigen manier bijzonder en uniek. Met een beetje tegenzin vertrekken we weer richting Nederland, maar we kijken ook uit naar het zien van onze familie, vrienden en ons eigen bed. Ook de busreizen van soms wel 12 of zelfs 27 uur en het oneindig wachten op vieze busstations gaan we zeker niet missen! Kom maar op NS met je 15 minuten vertraging (haha, hier zeuren we over een maand ook weer over hoor)! En oh ja voor de degene die het zich afvragen, we houden nog steeds van elkaar en zijn elkaar nog lang niet beu!!

Tot (heel) snel allemaal en bedankt voor het lezen van onze blog!

Dikke kus Alex en Gaby

1. Els van Dommelen:
    18 augustus 2016
    Wat een super leuke blog weer. En gelukkig dat jullie elkaar niet beu zijn. Xxx