The road to Indonesia

8 augustus 2016 - Jogjakarta, Indonesië

Lieve allemaal,

Vanuit Sandakan zijn we met de bus afgereisd naar Semporna, de ideale uitvalbasis om enkele van de mooiste duikstekken ter wereld te bezoeken. Semporna zelf is maar een vieze stad, maar de dichtbij gelegen onderwaterwereld trekt duikers van over de hele wereld aan! Schildpadden, roggen, haaien en noem het maar op zijn te bewonderen rond de eilanden nabij Semporna. Alex heeft hier dan ook zijn mooiste duiken tot dusver gemaakt. Het is momenteel erg onrustig in en rondom Semporna, dus nadat we hadden gedoken en gesnorkeld zijn we dan ook zo snel mogelijk weer vertrokken!

Na Semporna stond een bezoek aan Kuching op de planning. Kuching is de grootste stad van de deelstad Sarawak. Deze stad is erg gezellig en dan ook een leuke plaats om een paar dagen te verblijven. In Kuching zijn verschillende leuke activiteiten zoals musea, tempels, bloemen tuinen en shoppingmalls. Net buiten Kuching kun je, net zoals in Sandakan, ook een Orang Utan Sanctuary vinden. Dit keer hadden we meer geluk, omdat een van de grootste Orang Utans die rond het park leeft zich liet zien. Meters ver weg zagen we de bomen al flink heen en weer schudden en werden we gewaarschuwd op onze hoede en stil te zijn. En ja hoor, daar kwam een gigantische Orang Utan aangeslingerd om een lekkere maaltijd van bananen en kokosnoten te nuttigen. Heel bijzonder!

Net zoals in heel Borneo staat ook in en rond Kuching de natuur centraal. Omdat we geluk hebben gehad dat we de big 5 van Borneo al in Sandakan hadden gespot hebben we gekozen om hier een wandeling door de Jungle van Borneo te maken. Dit keer niet voor het wildlife, maar voor de mooie landschappen die Borneo rijk is. We kunnen terug kijken op een geslaagde reis door Borneo!

Na heel veel dieren en natuur te hebben gezien werd het tijd voor iets anders, Singapore! Het contrast kan bijna niet groter. Waar het in Borneo draait om de natuur, kun je in Singapore genieten van alle luxe die het land te bieden heeft. Prachtige gebouwen, een infrastructuur waar Nederland nog wat van kan leren, mooi aangelegde tuinen en enorme shopping malls, niets is te gek in Singapore! Singapore was even een verademing na onze maanden lange reis door Azië. Geen vieze straten, chaotische verkeersdrukte en uren lang op het openbaar vervoer wachten, hier is alles tot in de puntjes geregeld.

Gardens by the Bay en Marina Bay zijn de hoogtepunten van Singapore. Marina Bay is een 8 miljard kostend resort en is de trots van Singapore. Dit centraal gelegen hotel is op ieder foldertje van Singapore te zien en moet je dus gezien hebben bij je bezoek aan dit land. Garden by the bay is een futuristisch bos van immense metalen bomen, een aangelegd park en heeft twee grote kassen, de flower dome en cloud forest. Vooral het bezoek aan de cloud forest was erg leuk! In deze kas is de temperatuur flink verlaagd om zo de planten en bloemen die hoog in de bergen groeien hier te laten groeien. Singapore zou Singapore niet zijn als ook hier niet veel geld in de architectuur is gestopt. Door een prachtig pad vanuit de top van de kas waan je je een weg naar beneden tussen de mooie planten en bloemen. Als afsluiter aan je bezoek aan de gardens word je getrakteerd op een hele mooie lichtshow.

Singapore wil graag de kwaliteit van leven verhogen door het verbeteren van groen en fauna in de stad. Overal waar je kijkt zie je planten, bloemen en tuinen. Dit maakt Singapore een echte ''tuinstad''. Niet alleen Gardens by the Bay draagt hier aan bij, ook
de botanische tuinen en het Orchidee garden zorgen voor een groen Singapore. Natuurlijk hebben we hier ook een bezoekje aangebracht en wederom verbaast over hoe perfect het eruit zag. Singapore is een hele mooie en goed verzorgde stad waar we een paar super leuke dagen hebben gehad!

Vanuit Singapore zijn we afgereisd naar Jakarta. Het einde is inzicht, Indonesië is alweer het laatste land van onze reis door Azië! Ook hier was het weer even omschakelen. Van het bruisende, welvarende en mooie Singapore naar het chaotische en vieze Jakarta.

Deze stad had voor ons weinig te bieden en de drukte en viezigheid werkte hier niet aan mee. We wilde hier dan graag ook zo snel mogelijk weg, maar waren helaas genoodzaakt een extra nachtje te blijven omdat de trein naar onze volgende bestemming, Semarang, volgeboekt was.

Deze volgende bestemming had een speciale reden, omdat we naar Semarang zijn afgereisd voor een familie bezoek. De zus van Gaby's oma woont hier al 50 jaar en wij wilde hier graag even een kijkje gaan nemen. Zonder te veel verwachtingen van Semarang arriveerde we op het trein station waar we enthousiast werden onthaald door het gezin van tante Dina. Ze hadden veel energie in ons verblijf gestopt en een leuke planning vol met activiteiten voor ons gemaakt.
Als eerste hebben we een bezoek gebracht aan een oud treinstation dat ooit door de Nederlanders is gebouwd toen Indonesië nog een Nederlandse kolonie was. Al hoewel het hier ontbrak aan engelse uitleg konden we hier en daar wel wat Nederlandse teksten in het gebouw ontdekken. Vanuit hier zijn we doorgereden voor een kort bezoek aan een Chinese tempel en hebben we de dag afgesloten met een gezellig diner bij een mooi restaurant langs het water.

Na weer een kort nachtje moesten we vroeg paraat staan voor een bezoek aan Candi Gedong Songo. Hier vind je een aantal tempels tussen de rijstvelden en bergen. Omdat Gaby in Singapore grote blaren onder haar voet heeft gelopen, was het niet mogelijk om deze grote afstanden tussen de tempels te voet af te leggen dus hebben we besloten dit ter paard te doen! Vooral voor Alex was het op het begin een beetje onwennig (en dit zorgde voor veel hilariteit bij Gaby), maar uiteindelijk konden we beiden van de mooie tocht genieten!

Ons bezoek hebben we afgesloten bij een treinen museum. De lange reis dagen, het slaap te kort van de afgelopen dagen en de vele geplande activiteiten begonnen ons een beetje op te breken en bereikte hier een dieptepunt. Zo moe als wij waren, zo actief waren de andere bezoekers van het museum. Sinds dat wij in Indonesië zijn aangekomen zijn we misschien al wel 100 keer gevraagd om mee op de foto te gaan en dit verbaasde ons een beetje. Indonesië was toch zo toeristisch? Zelfs in Jakarta waren wij de attractie! Maar goed, leuk lachen en de mensen zijn weer blij. Maar als mensen aan je gaan trekken, je aanraken of stiekem selfies met je gaan maken vergaat bij ons die lach ook wel een beetje. We waren dan ook heel blij dat we weer in de auto zaten en hier even tot rust konden komen (we hadden het nodig!).

Zo moe als we waren vertrokken we in de avond door naar Jogjakarta. Er is tenslotte nog zoveel te zien, dus geen tijd te verliezen! Ook hier stond rusten niet op de planning en hadden we 2 volle dagen op de agenda staan. Als eerste zijn we per scooter naar de Prambanan tempels gegaan. Een mooi hindoeïstische tempelcomplex dat helaas door een aardbeving in 2006 flink verwoest is. De ravage die dit heeft aangericht was nog duidelijk zichtbaar en veel van de tempels stonden dan ook in de steigers. Ondanks dat waren het nog steeds hele mooie tempels, waarbij je je uren kon vermaken door de duizenden details die de tempels rijk zijn. Met de scooter zijn we 's middags wat dieper Indonesië ingetrokken en zijn we tussen de prachtige groene rijstvelden en bergen doorgereden.

De volgende ochtend stond de wekker om 3.45 om de zonsopgang boven Borobodur te bekijken, de bekendste tempel van Jogjakarta en een van de moderne 7 wereldwonderen. Na 1.5 uur met de scooter te hebben gereden arriveerden we op een prachtige plek waar je uitzicht had over de tempel en de bergen. We hadden het niet beter kunnen treffen, de zonsopgang was schitterend. Vanuit deze plek zijn we doorgereden naar de tempel om hem van dichtbij te bekijken. De omgeving, de details en de omvang maakt deze tempel absoluut een wereldwonder!

Na ons bezoek aan Borobodur hebben we een van de mooiste museums van onze reis bezocht. Hier werd een privé collectie kunst tentoongesteld over het koninkrijk in Indonesië. Deze collectie is niet in handen van de overheid, maar is van een Indonesiër die hiervoor een mooi en modern museum heeft gebouwd. Ook de Nederlandse invloeden kwamen duidelijk naar voren, regelmatig kwamen er foto's voorbij van bezoekjes aan Nederland en zelfs de trouwdag van Juliana en Bernhard hing hier aan de muur.

Deze leuke dag hebben we afgesloten met een droevig bezoek aan de dierenmarkt. Ja het bestaat helaas echt, een markt waar je allerlei soorten dieren kunt kopen. Vogels (zelfs geverfd en wel voor de liefhebbers), konijnen, katten, honden, slangen, hagedissen, wasberen (?) en met als dieptepunt aapjes, niets is te gek voor deze mensen. Verwacht hierbij geen riante hokken, maar kleine hokjes waar de beesten 24 uur per dag in zitten en hun kont niet eens in kunnen keren. Onze hart brak toen we al deze gestresste dieren in hun kooi zagen zitten en bij iedere voorbijganger piepend aandacht probeerde te vragen. Nee dit was geen leuke afsluiter van ons bezoek aan Jogjakarta, maar het maakt het nog maar eens duidelijk dat we er nog lang niet zijn in deze wereld!

Dikke kus,
Alex en Gaby

1. Linda:
    11 augustus 2016
    Time flies, het einde van jullie prachtige reis is al aardig in zicht. Wij hebben ontzettend met jullie meegenoten. Ontzettend bedankt voor de leuke, uitgebreide verslagen! Was voor mij verrassend en speciaal dat jullie in Semarang waren. Niet echt een bijzondere of toeristische stad, maar mama kent het verhaal Alex. Wij wensen jullie nog fijne dagen. Geniet er nog van en kom uitgerust en veilig weer thuis! Liefs Ruud en Linda.