Amazing Myanmar!

6 juni 2016 - Pagan, Myanmar

Lieve allemaal,

Vanuit Bangkok hebben we de reis voortgezet naar Myanmar, het vijfde land van onze trip door Azië. Myanmar heette voorheen Birma en is relatief kort toegankelijk voor toeristen. De verwachtingen lagen hoog, maar onze eerste eerste indrukken van Myanmar vielen wat tegen. Yangon, onze eerste bestemming in Myanmar, is een drukke en vieze stad. Zo vies, dat we het nog niet eens wilden proberen om van de straat te eten. Overal lag afval, het stonk er enorm en de ratten liepen letterlijk door de restaurants. Myanmar is duidelijk niet zo ver ontwikkeld en welvarend als andere Aziatische landen zoals Thailand of Vietnam. Gelukkig kent Yangon enkele prachtige tempels, deze hebben ons verblijf aan de stad het toch de moeite waard gemaakt. Het hoogtepunt was de Schwedagon Pagode. Deze 98 meter hoge pagode is de grootste van Myanmar. De tempel is bedenkt met 50.000 kilo bladgoud, versierd met talloze kostbare edelstenen en maar liefst 2500 jaar oud. Niet voor niets is deze Pagode een van de grootste trekpleisters van het land.

Na Yangon stond een bezoek aan het Inle Lake op de planning, we waren blij dat we de vieze stad achter ons konden laten. Inle Lake is met een lengte van zo'n 20 kilometer een erg groot meer, gelegen in centraal Myanmar. Ook hier viel de eerste dag wat tegen. We verbleven in een dorpje vlakbij het Inle Lake en het oogde wat saai en sfeerloos. Al snel bleek dat we iets te snel conclusies hadden getrokken en dat we ons over het dipje waarin we zaten heen moesten zetten. Gelukkig liet een boottocht over het Inle Lake ons voor het eerst echt genieten van het mooie Myanmar. Het was erg bijzonder om de vissers aan het werk te zien. Ze peddelen met één arm en één been, terwijl ze in hun handen het visnet vasthouden. De lokale bevolking woont op en rondom het meer in simpele huizen op hoge palen. Naast vissen verbouwen ze ook groenten in drijvende tuinen rondom de huizen. Alhoewel Inle Lake de afgelopen jaren een stuk toeristischer is geworden proef je hier nog goed de authenticiteit van het land.

Na Inle Lake was het tijd om Mandalay te bezoeken, na Yangon de grootste stad van het land. In Mandalay wonen maar liefst 200.000 monniken, er zijn dan ook erg veel pagodas en tempels te vinden. Onze eerste dag in Mandalay hebben we ingevuld met een bezoek aan Mandalay Hill en de Kuthodaw Pagode. Het was snikheet in Mandalay en om de top van Mandalay Hill te bereiken moesten we 1700 traptreden overwinnen. Een andere optie was 10 euro betalen om per taxi naar boven te gaan, maar zoals het een echte backpackers betaamt hebben we hier niet voor gekozen! Eenmaal boven bleek onze inspanning niet voor niets, wat een uitzicht! De heuvel is 230 meter en vanaf de top kan over heel Mandalay worden uitgekeken. Na de 1700 treden ook te hebben afgedaald zijn we doorgelopen naar de Kuthodaw Pagode. De Kuthodaw Pagode is een verzameling van 729 pagodas die allemaal een marmeren gegraveerde plaat met tekst bevatten. Samen vormen deze teksten de 'World's Largest Book'. Leuk om gezien te hebben, maar als toerist kun je er geen enkel woord van lezen.

Myanmar (Birma) bezit een rijke geschiedenis en heeft verschillende hoofdsteden gehad. Drie van deze voormalige hoofdsteden zijn Amarapura, Sagaing & Inwa en liggen dicht bij Mandalay. We hebben een taxi voor een dag gehuurd en deze drie bezienswaardigheden gecombineerd tot dagtour. De eerste stop was Amarapura. Hier is de langste teakhouten  brug ter wereld te vinden. Wat deze brug zo bijzonder maakt is dat hij nog veel wordt gebruikt door de lokale bevolking. Tientallen monniken en locals wandelen over deze 1.2 kilometer lange brug op weg naar hun eindbestemming. Tevens is in Amarapura het Maha Gandhayon klooster te vinden, een van de bekendste kloosters te wereld. Rond dit klooster wonen meer dan 1000 monniken, waardoor er een uniek 'dorp' is ontstaan. Afgezonderd van de 'gewone' wereld gaan de monniken hier naar school, bezoeken ze het klooster en leiden ze hun normale leven. Toeristen zijn hier van harte welkom en het is erg bijzonder om hier doorheen te lopen.

Nadat we waren uitgekeken in Amarapura zijn we naar Sagaing afgereisd. Het hoogtepunt van deze voormalige hoofdstad is Sagaing Hill, erg vergelijkbaar met Mandalay Hill. Sagaing Hill is hoger en geeft uitzicht over tientallen (misschien wel honderden?) tempels en pagodas die deze omgeving rijk is. Overal waar je kijkt steken de, voor Myanmar kenmerkende, gouden toppen boven de bomen en gebouwen uit. De ene tempel is nog mooier dan de ander. Op de weg terug zagen we een kunstenaar tekeningen maken met inkt en een scheermes. Binnen enkele minuten wist hij voor ons een prachtige tekening te maken. Die konden we uiteraard niet laten liggen en dus hebben we hem gekocht als aandenken een dit prachtige land! Als laatste hebben we Inwa bezocht. Van deze stad is, op een aantal ruïnes na, niets meer over. Per paard en wagen werden we door een lief vrouwtje naar de verschillende highlights toe gereden. De vervallen tempels, stadspoorten en wachttorens waren zeer indrukwekkend en fotogeniek. Lopend tussen de ruïnes van deze oude stad is het gemakkelijk om je in de tijd van toen te wanen.

Na Mandalay waren er nog 2 stops voordat we Myanmar zouden verlaten; Kyaukme & Bagan. We zijn naar Kyaukme afgereist om vanuit daar een motortrekking te doen. Net zoals bij de andere trekkings hebben we hierover een aparte blog geschreven en deze komt binnenkort online te staan!

Onze reis door Myanmar hebben we afgesloten met een bezoek aan Bagan. We hebben vanaf het begin van onze reis al uitgekeken naar deze bestemming. In Bagan zijn meer dan 4000 tempels te vinden, verspreid over een groot gebied. Overal waar je kijkt zie je tussen de bomen door indrukwekkende bouwwerken staan. Vooral wanneer je wat hoger staat heb je een prachtig uitzicht over het gebied en kan je genieten van de vele tempels om je heen. Met zonsopgang en zonsondergang komt de schoonheid van Bagan helemaal tot zijn recht!

De eerste paar dagen viel Myanmar ons wat tegen, maar hierna heeft het onze verwachtingen meer dan waar gemaakt! Een prachtig land met unieke bezienswaardigheden, vriendelijke mensen en een bijzondere cultuur. Zoals we al zeiden is Myanmar niet zo ver ontwikkeld en welvarend als andere Aziatische landen. Dit maakt deze bestemming uniek, authentiek en absoluut de moeite waard. Het mobiele bereik en de kwaliteit van de wifi verbinding is slecht in Myanmar. Helaas kunnen we daarom nu ook geen foto's uploaden en zullen we dit op een later tijdstip moeten doen!

Dikke kus,
Alex en Gaby

1. Denise van Dommelen:
    6 juni 2016
    Leuke blog weer!! Gelukkig is t toch allemaal meegevallen en hebben jullie van Myanmar kunnen genieten :) xxx
  2. Linda:
    6 juni 2016
    Begrijpelijk hoor, dat het in eerste instantie tegenviel. Toch heel anders dan de andere landen. Ben benieuwd of jullie toevallig nog begraafplaatsen uit de tweede wereldoorlog tegen zijn gekomen (van militairen die daar aan de Birma spoorweg werkten enz.)
    Weer een leuk verslag, dank je wel!!!
  3. Lisette:
    10 juni 2016
    Weer een mooi verslag,nog veel plezier op jullie volgende bezienswaardigheden,niet verder vertellen hoor, maar ik ben toch wel een klein beetje jaloers.Groetjes Lisette xx