Almost halfway there!

9 mei 2016 - tp. Ninh Bình, Vietnam

Lieve allemaal,

Na het bezoek aan het pittoreske Hoi An hebben onze weg vervolgd naar Hué. Hué is jarenlang de keizerlijke hoofdstad geweest van Vietnam. In deze stad langs de Perfume River is dan ook genoeg te bewonderen voor de geschiedenis liefhebbers onder ons. De bekendste historische bezienswaardigheid van Hué is de Imperial City. De Imperial City ligt midden in het levendige hart van Hué en beslaat een enorm gebied, het is als het ware een stad in een stad. Voor de bouw van deze Imperial City is veel afgekeken van Europese kastelen. De stad word omringd door grachten, gigantische muren en hoge poorten. Onze eerste stappen binnen de muren vielen echter erg tegen. Er is in de Vietnamoorlog veel beschadigd geraakt en dit was bij binnenkomst goed te zien. Men is druk bezig met het restaureren van de gebouwen en veel staat dan ook in de steigers. Daarnaast werd er erg harde muziek gedraaid, waren er tal van sourvenir kraampjes en was het enorm druk. Het leek meer op een festival dan op een eeuwenoude stad. Gelukkig werd het naarmate we verder de stad inliepen steeds rustiger en mooier. Na een tijdje liepen we zo goed als alleen door de straten van de oude stad en zagen we hoe mooi en bijzonder het eigenlijk was. De indruk die we bij binnenkomst kregen bleek dus verre van de waarheid te zijn! Uiteindelijk hebben we hier vele uren rondgedwaald en onze ogen uitgekeken.

Naast de Imperial City kent Hué nog meer prachtig cultureel erfgoed. In de omgeving van Hué zijn een aantal erg indrukwekkende tombes te vinden. Ook deze tombes dateren uit de tijd dat Vietnam een keizerrijk was en functioneren als laatste rustplaats voor de overleden keizers. De tombes en een aantal andere hoogtepunten in de omgeving van Hué liggen vrij ver uit elkaar. We hebben daarom een tour geboekt die ons per boot/bus naar deze bezienswaardigheden zou brengen. Helaas begon deze dag niet zoals gepland. We werden een uur te laat bij ons hotel opgehaald met als gevolg dat de boot zonder ons was vertrokken! Met een kleiner bootje werd de achtervolging ingezet om vervolgens midden op de rivier op de tourboot te klimmen. Weer een ervaring rijker zullen we maar zeggen! Onze eerste stop was bij een gebedshuis met een prachtige tuin vol met bloemen, fruit en kruiden. Na hier kort wat uitleg te hebben gehad van onze erg enthousiaste tourgids zijn we verder gevaren. De tweede stop was bij een van de mooiste pagodas van het land. Deze ligt op een kleine heuvel vanwaar men een mooi uitzicht heeft over het omliggende landschap. De laatste stop die we per boot hebben gemaakt was bij een kleine tempel. Hier was echter weinig te zien en naar ons idee niet echt de moeite waard. Nadat we op de boot een heerlijke lunch hebben genuttigd zijn we op de bus overgestapt om de tombes te bezoeken. Deze waren stuk voor stuk gigantisch groot en erg mooi. Het is eigenlijk niet voor te stellen dat deze immense complexen gebouwd zijn als graf voor één persoon.

Voordat we Hué met de nachtbus zouden verlaten hebben we onze tijd hier afgesloten met een fietsttrip door de omgeving. Na 25 kilometer te hebben gefietst in de hitte kwamen we bezweet en uitgeput aan bij ons hotel. We waren we blij dat we de langzaam donker wordende stad achter ons zouden laten, het was tijd om de nachtbus naar Ninh Binh te nemen.

Midden in de nacht arriveerde de bus in Ninh Binh, anderhalf uur eerder dan verwacht! In het holst van de nacht moesten we in de nog slapende stad op zoek naar ons hotel. Eenmaal aangekomen op plaats van bestemming bleek het hotel nog gesloten te zijn. Er zat niets anders op dan voor de deur te wachten tot er iemand wakker zou worden... Na 2 uur was er dan eindelijk een teken van leven en mochten we van de vriendelijke eigenaar inchecken om een aantal van de gemiste uren slaap in te halen.

Om onze eerste dag in Ninh Binh niet aan ons voorbij te laten gaan zijn we in de middag op pad gegaan om de bekendste tempels van deze regio te bezoeken, met als eerste stop de grootste pagoda van Vietnam, de Bai Dinh pagoda. De weg naar deze pagoda is net zo adembenemend als de pagoda zelf. Vooral voor natuurliefhebbers is Ninh Binh een geweldige bestemming. Rondom Ninh Binh vind men gigantische formaties van karstbergen. Aan de voet van deze karstbergen kleurt het landschap groen door de eindeloze rijstvelden en bossen, een plaatje om doorheen te rijden. Na ons een paar uur prima vermaakt te hebben bij de Bai Ding pagoda zijn we verder gereden naar de Bich Dong pagoda. Deze pagoda zelf is niet eens zo mooi, het is vooral de ligging in de bergen die hem zo bijzonder maakt.

Door de gebergtes in de omgeving van Ninh Binh lopen vele rivieren. Vanaf een bootje op deze rivieren kan optimaal worden genoten van de natuur in dit gebied. De tweede dag zijn we in alle vroegte opgestaan om een 3 uur durende boottocht over een van deze rivieren te maken. Vanwege het vroege tijdstip konden we lekker de drukte én de hitte voor zijn. Een goede keus, want het was een erg leuke trip door de mooie natuur. Om dit prachtige landschap niet alleen vanaf de grond te bewonderen hebben we deze dag ook een van de hoogste bergen van Ninh Binh beklommen. We hadden vanaf de top een mooi uitzicht over de uitgestrekte rijstvelden en bergen die dit gebied rijk is.

Eigenlijk was het onze planning om hierna door te reizen naar Cat Ba. De enthousiaste hoteleigenaar wees ons echter op een driedaagse trekking door het gebied Pu Luong. Dit leek ons zo leuk dat we dit niet aan ons voorbij konden laten gaan. Hierover in onze volgende blog meer!

Dikke kus Alex en Gaby

1. Lisette:
    9 mei 2016
    Mooi verhaal weer Alex,en wat een prachtig uitzicht! Schitterende foto's.Groetjes Lisette en Johan.