Lovely Vietnam

29 april 2016 - tp. Huế, Vietnam

Lieve allemaal,

Na 2 weken te hebben uitgerust op de prachtige stranden van Otres Beach en Koh Rong Sanloem was het tijd om onze reis te vervolgen. Vooral het achterlaten van het idyllische eiland Koh Rong Sanloem deed stiekem wel een beetje pijn. Terwijl we het eiland langzaam in de verte zagen verdwijnen, viel plotseling de boot die ons naar het vaste land zou brengen stil. Oorzaak; een lege brandstof tank midden op zee... Na een klein uur geschommeld te hebben over de vrij hoge (en misselijkmakende) golven arriveerde er hulp, de bemanning van een andere ferry kwam een aantal jerrycans afleveren en dus kon de reis vervolgd worden!

Het was tijd om Cambodja te verlaten en onze reis voort te zetten in het volgende land van ons reis, Vietnam. De eerste stad die we hebben bezocht is Ho Chi Minh City, voorheen Saigon genaamd. Ho Chi Minh is een enorme stad met maar liefst 9 miljoen inwoners. De stad deed ons vanwege de hoge skyline, het drukke en chaotische verkeer en de grote hoeveelheid mensen erg denken aan Bangkok.

De Vietnamoorlog heeft een grote impact gehad op het land en dit werd in Ho Chi Minh meteen duidelijk. Zo is een van de belangrijkste bezienswaardigheden van de stad het nabij gelegen tunnelcomplex van Cu Chi. Dit ondergrondse tunnelcomplex werd in de Vietnamoorlog door de communistische Noord-Vietnamese Vietcong gebruikt in hun guerillastrijd tegen Zuid-Vietnam en hun bondgenoot Amerika. Dit immense tunnelnetwerk is maar liefst 300km lang en is onderdeel van een groot netwerk dat onder vrijwel het hele land doorloopt. Het park gaf een goed beeld van de guerillatactieken van de Vietcong, zo is een groot deel van het tunnelcomplex nog intact, zijn er replicas van verschillende boobytraps te zien en gaf de gids veel aanvullende informatie. We mochten zelf 50 meter door de tunnels kruipen en wat zijn deze smal en donker zeg! Het is erg onwerkelijk dat hier jarenlang duizenden mensen in hebben geleefd. Tevens was het hier mogelijk om met wapens te schieten die in de oorlog zijn achtergelaten, Alex heeft met een echte M16 geschoten. Na de Cu Chi tunnels hebben we de Cao Dai tempel bezocht. Dit is de grootste tempel van Vietnam en verschilt sterk van de tempels die we tot nu toe hebben gezien. Hij was erg kleurrijk en bevatte elementen uit verschillende geloven. Tijdens ons bezoek werd er een ceremonie gehouden en dit was erg interessant om bij te wonen.

Op onze laatste dag in Ho Chi Minh City stond er een flinke wandeling op het programma. We hadden en route uitgestippeld waarin we de hoogtepunten van de stad in combinatie met wat shopping malls (Gaby moet ook tevreden blijven) zouden zien. Onze eerste stop was bij het War Remnants Museum. Bij aankomst stuitten we op een horde kinderen die op schooluitje waren. De kinderen vonden ons interessanter dan het museum en na de 400ste "hello" besloten we eerst wat andere hoogtepunten te bezoeken om later terug te keren naar dit museum. We zijn doorgelopen naar het onafhankelijkheids paleis. Dit paleis was de thuisbasis van de president van Zuid-Vietnam tot het einde van de Vietnamoorlog toen Noord en Zuid Vietnam weer herenigd werden. Dit goed onderhouden paleis geeft een goed beeld van het leven van een president in die tijd. Sommige kamers deden ons zelfs denken aan filmsets uit die tijd! Verder hebben we de Vietnamese Notre Dame bezocht en een postkantoor uit de tijd van de franse bezetting. Aan het einde van de dag zijn we terug gegaan naar het War Remnants Museum en hebben hier erg veel geleerd over de Vietnamoorlog en de gevolgen die deze oorlog heeft gehad voor Vietnam.

Hoi An was de volgende bestemming van onze reis door Vietnam. Omdat de afstand tussen Ho Chi Minh en Hoi An nauwelijks in 1 dag te overbruggen is hebben we besloten om een binnenlandse vlucht te maken. Dit was in dit geval zowel voordeliger als stukken sneller. Hoi An is absoluut een van onze favoriete bestemmingen tot dusver. De sfeer in deze stad is geweldig, de mensen zijn aardig en het oude centrum lijkt uit een sprookje te komen. We voelden ons direct thuis en hebben al snel besloten om hier niet 4, maar 5 nachten te verblijven. De eerste dag zijn we naar de Marble Mountains gegaan. Deze bergen bestaan grotendeels uit marmer, aan de voet van de berg zijn dan ook veel winkeltjes die marmeren beelden verkopen. Op een van deze bergen zijn een aantal tempels, pagodes en grotten te vinden. Om deze te bezoeken moet er eerst een flinke klim gemaakt worden, maar deze is het eenmaal boven meer dan waard! Het is er erg rustig en boven op de berg zijn vele prachtige gebouwen, pagodes en grotten te bewonderen. We hebben ons hier gemakkelijk een hele middag weten te vermaken!

Hoi An staat bekend om de kookcursussen die er gegeven worden en de vele kleermakers die er zijn (meer dan 200!). De tweede dag van ons verblijf stond in het teken van deze activiteiten. 'S morgens zijn we naar een van de vele lokale restaurantjes gegaan om er een kookcursus te volgen. We hebben er geleerd om garnalen loempia's en een gele chicken curry te maken. Ook hier mochten we na het kokkerellen onze eigen creaties opeten en het was heerlijk, al zeggen we het zelf! Met volle buiken zijn we op de fiets gestapt en zijn we naar een goed aangeschreven kleermaker gegaan. Uiteindelijk hebben we voor Alex 2 maatpakken en 2 overhemden laten maken, voor Gaby een jumpsuit, overhemd en tevens een maatpak. Het personeel was erg vriendelijk en servicegericht. Onze maten werden direct opgemeten en de volgende dag moesten we terugkomen voor de eerste doorpas.

We wilden graag meer zien van Hoi An en de omgeving. Aangezien Vietnam alleen Vietnamese rijbewijzen erkent is het illegaal om hier als buitenlander scooter te rijden. Het wordt dan ook aangeraden om een fiets te huren en dit hebben wij de 3e dag gedaan. Na alles gepast te hebben bij de kleermaker zijn we het oude centrum van de stad ingereden. Hoi An is werkelijk een prachtig plaatje om te zien met haar kleurrijke gebouwen, schattige steegjes en vele restaurantjes en winkeltjes. In de avonden zijn de straten en gebouwen versiert met ontelbare kleurrijke lampionnen en is er een leuke nightmarket om doorheen te lopen. We hebben deze dag afgesloten met een aantal heerlijke cocktails.

De laatste dag hebben we wederom de fiets gepakt en zijn niet Hoi An ingefietst, maar juist uit gefietst om de omgeving te verkennen. Net buiten de stad kleurt het landschap groen door de vele rijstvelden. Er wordt hier erg hard gewerkt voor weinig geld maar ondanks dat zijn ook hier alle mensen heel vriendelijk en gastvrij. We werden zelfs uitgenodigd door een van de boeren om op zijn land te komen en een kijkje te nemen bij zijn werkende waterbuffel.

Nu zijn we in Hué, de 3e bestemming van onze reis door Vietnam. Hué is de oude keizerlijke hoofdstad van Vietnam, dus dit zullen weer een aantal dagen vol interessante geschiedenis lessen worden!

Dikke kus, Alex en Gaby

1. Yvonne:
    29 april 2016
    Wat een geweldige weken hebben jullie weer gehad! Dikke kus terug xx